Niet doorzetten bij een merkinbreuk, grote gevolgen voor je recht op bezwaar

Recent heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in een zaak aangespannen door LUCOVITAAL tegen concurrent Leefvitaal. Het gaat om tegen , waarbij de verpakkingen ook een rol speelden.

De beslissing: LUCOVITAAL heeft door jarenlang stilzitten het recht op te treden verspeeld, oftewel: Rechtsverwerking door gedogen. Zelfs in geval van een duidelijke inbreuk, kun je na 5 jaar aantoonbaar gedogen, sowieso niet meer optreden.

Overigens vindt de rechter de merken uit juridisch perspectief ook onvoldoende lijken om te kunnen spreken van een merkinbreuk. De overeenstemming zit in de beschrijvende elementen. Ook al lijken de merken, je staat als merkhouder 1-0 achter als je een deels beschrijvend merk hebt.

Waar gaat de zaak LUCOVITAAL versus Leefvitaal over?

LUCOVITAAL is al jaren actief als supplementen merk en heeft verschillende woordmerken en logo’s geregistreerd.

In 2007 duikt het, in de ogen van LUCOVITAAL, inbreukmakende Leefvitaal ook in de supplementen, ook met een mannetje in het midden als logo en het identieke VITAAL.

LUCOVITAAL stuurt een sommatie, Leefvitaal werkt niet mee, waarna LUCOVITAAL….NIETS DOET!

De merken van Leefvitaal blijven ongewijzigd op de markt.

En dan in 2019 verplaatst Leefvitaal haar merk van onderaan de verpakking naar boven; hetzelfde logo, hetzelfde merk, alleen bovenin op de verpakking, net als LUCOVITAAL.

Voor LUCOVITAAL reden om er hard in te gaan, want dit was een regelrechte inbreuk op hun merkrechten. In de ogen van LUCOVITAAL resulteerde de verplaatsing van het logo in een heel nieuw merk waartegen gewoon opgetreden kon worden. Met dit argument probeerde LUCOVITAAL het beroep van Leefvitaal op de rechtsverwerking onderuit te halen.

Daar was de rechter het dus niet mee eens, en wij ook niet.

Het merk Leefvitaal is in essentie hetzelfde gebleven en LUCOVITAAL is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van de keuze het er in 2009 “bij te laten”.

Kortom: maak alleen bezwaar tegen een merk, als je ook voornemens bent door te zetten.

Dat is natuurlijk anders als je geen extreme last hebt van een merk, maar liever hebt dat er een ander merk wordt gevoerd. In veel gevallen kun je kijken hoe ver je komt en als een actie geen resultaat heeft, het erbij laten. Niet geschoten is altijd mis.

Van gedogen is overigens alleen sprake als er contact is geweest over de vermeende inbreuk. Het louter naast elkaar bestaan van twee merken voor een langere periode, is geen bewust gedogen. Je kunt dan dus gewoon nog optreden.

Overweeg je een actie, of heb je een bezwaar ontvangen? Neem gerust contact op voor overleg.

Vraag het ons

Wij vinden niets leuker dan te horen wat je plannen zijn, welke merknaam of product je hebt bedacht en om je verder te helpen met duidelijke adviezen en een actieplan. Of heb je een conflict? Dan helpen we je ook graag. Bel of mail ons vrijblijvend voor overleg.

Neem contact op
Back To Top