skip to Main Content

Wat we doen

Merkregistraties

Wat is een merk?

Een merk is een onderscheidingsteken voor producten of diensten.

Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld woorden, logo’s, vormen en zelfs muziekstukken. Basisvoorwaarde voor een teken om als merk te kunnen dienen, is onderscheidend vermogen. Is een teken puur beschrijvend voor het product zelf of de kwaliteit daarvan, bijvoorbeeld FRESH voor een groenteboer of SUPER voor een sportwinkel, dan is het niet geschikt om als merk te dienen. Een bestaand woord kan een merk zijn, zolang het geen beschrijvende betekenis heeft voor de betreffende producten of diensten. Het woord FRESH kan voor bijvoorbeeld wel dienen als merk voor mobiele telefoons en computers.

rise-home-beeld-4

Een naam of logo is pas ná registratie een merk

De wetgeving is duidelijk: zonder merkregistratie kun je geen beroep doen op merkbescherming. Een merk kan jaren worden gebruikt en een enorme bekendheid genieten, maar als de formele merkregistratie niet is verricht, kan er geen beroep worden gedaan op merkbescherming. Bovendien kan het merk niet worden verkocht of in licentie worden gegeven; er is immers geen recht.

Een merkregistratie kan een luchtbel zijn

Een beschrijvende naam kan worden geregistreerd in combinatie met een onderscheidend logo. Dat geeft echter geen exclusief recht op de naam zelf. Ook gaat het vaak mis bij het classificeren en wordt er niet altijd rekening gehouden met de rechten van derden, terwijl die je merk kunnen torpederen. Win daarom advies bij ons in over het onderscheidend vermogen van het merk, de classificatie, de registratiestrategie en het eventueel bestaan van oudere rechten van derden. Dit geeft duidelijkheid over de rechtspositie van een merk en helpt risico’s in te schatten en te vermijden.

Nederland en Benelux

Gebruik jij je merk alleen in Nederland, België en/of Luxemburg, dan is een Benelux merkregistratie in principe voldoende. Ook als je geïnteresseerd bent in een internationale merkregistratie, dan is een Benelux merkregistratie een uitstekende basis.

De registratieprocedure neemt ongeveer 3 tot 6 maanden in beslag, waarbij de rol van de merkenautoriteiten beperkt is tot het beoordelen van het
onderscheidend vermogen van het merk, de juistheid van de classificatie en de gegevens van de houder.

Nadat het merk is geaccepteerd, vindt de publicatie plaats waarna derden binnen 2 maanden oppositie kunnen indienen tegen de merkaanvraag.
Blijft dat uit, dan wordt het certificaat van inschrijving afgegeven.

Tarieven voor Nederland en Benelux merkregistraties ›

Meer informatie over de Benelux ›

Europese Unie

Een Uniemerk (EU merk) biedt bescherming in alle lidstaten van de Europese Unie tegen relatief lage kosten. Er kleven ook wat nadelen aan het EU merk. Het merk moet bijvoorbeeld in alle 28 EU lidstaten beschikbaar zijn. De kans op bezwaren is daarom groter vanwege het grote beschermingsgebied. Ook is het voldoen aan de zogenaamde gebruiksplicht in bepaalde gevallen lastig. Om een beroep te kunnen blijven doen op het EU merk moet het binnen 5 jaar na registratie in een aanzienlijk deel van de EU worden gebruikt. Gebruik in een paar landen is vaak niet voldoende.

Voor bedrijven die geen reële plannen hebben om in een groot deel van de EU actief te worden, is een EU merk daarom geen goede oplossing. Heeft jouw bedrijf wél een duidelijke groeiambitie, dan kan een Uniemerk juist heel geschikt zijn.

Tarieven voor EU merkregistraties ›

Meer informatie EU ›

Internationaal

Alhoewel er geen systeem bestaat waarmee je jouw merk in één keer wereldwijd kunt registreren, komt een Internationale merkregistratie daar wel het meest bij in de buurt. Een internationale merkregistratie (IR) kun je zien als een bundeling van nationale merkregistraties tegen relatief lage kosten. Je kunt op elk moment nieuwe landen toevoegen (territoriale uitbreiding), zodat de merkregistratie kan meegroeien met jouw bedrijf.

Voor een Internationale registratie is altijd een basismerk nodig in het thuisland van de aanvrager. Dat kan bijvoorbeeld de Benelux of de EU zijn.

De merkaanvraag wordt ingediend bij het internationale merkenbureau WIPO, maar wordt beoordeeld door de nationale merkeninstanties met toepassing van de nationale regels. Daardoor kan het verdere verloop van de merkaanvraag per land verschillen en daarmee ook de beschermingsomvang. Het certificaat van de Internationale inschrijving wordt na een paar maanden afgegeven, maar gedurende 12 tot 18 maanden kunnen er nog weigeringen worden afgegeven.

Wij weten uit ervaring dat er na de indiening van de Internationale aanvraag vaak nog een hoop moet gebeuren om de registratie in alle landen rond te krijgen.

Tarieven voor internationale merkregistraties ›

Meer informatie over Internationaal ›

Nationaal

Nationale merkaanvragen worden in de regel ingediend als er maar één land relevant is, of in de landen waar geen EU of internationaal merk kan worden ingediend, zoals in Canada of Hong Kong. De aanvragen worden ingediend door een lokale gemachtigde en beoordeeld naar de lokale wetgeving, waardoor de kosten relatief hoog zijn.

Op basis van jouw informatie, kunnen we de maximale registratieroute uitstippelen, met natuurlijk vooraf een kostenraming.

Tarieven voor nationale merkregistraties ›

Vraag het ons

Wij vinden niets leuker dan te horen wat je plannen zijn, welke merknaam of product je hebt bedacht en om je verder te helpen met duidelijke adviezen en een actieplan. Of heb je een conflict? Dan helpen we je ook graag. Bel of mail ons vrijblijvend voor overleg.

Rise heeft een nieuwe huisstijl en website!

Onze domeinnaam is nu www.rise.nl en onze e-mailadressen eindigen op @rise.nl
Natuurlijk linken we de oude adressen voorlopig door.

 

Bekijk de nieuwe website
Back To Top